Οι εντιμότατοι φίλοι μου : Μαρία Τζανουκάκη

10:44 π.μ.

Με τη Μαρία γνωριστήκαμε το 2004 και συνεργαστήκαμε στις Ευμενίδες του Αισχύλου σε διδασκαλία Άννας Συνοδινού. Παίξαμε μαζί στην Επίδαυρο (μοναδική εμπειρία), στο Ηρώδειο και σε άλλα θέατρα στην Ελλάδα. Μπορεί τα χρόνια να πέρασαν αλλά οι καλοί φίλοι δεν χωρίζουν ποτέ. Και τώρα με ιδιαίτερη περηφάνια θα ήθελα να σας μιλήσω για το τελευταίο δημιούργημα της φίλης μου Μαρίας, την παράσταση Αρχαίων Γυναικών Πρόσωπα και Προσωπεία, που παρουσιάζεται κάθε Κυριακή στο Studio Μαυρομιχάλη. Για την παράσταση σας έχω μιλήσει αναλυτικά στο Edit your Life. Η Μαρία Τζανουκάκη είχε την ευγενή καλοσύνη να μου παραχωρήσει μια συνέντευξη για το δημιούργημα της. 
Μαρία Τζανουκάκη Πρόσωπα και προσωπεία




1. Το έργο «Αρχαίων Γυναικών Πρόσωπα και προσωπεία» είναι ένα ιδιότυπο πάντρεμα κειμένων, μια συζήτηση μεταξύ αρχαίων ηρωίδων από τα σωζώμενα αρχαία κείμενα. Ποια ήταν η αφορμή για τη γέννηση αυτού του έργου;

Η ενασχόληση με τα κείμενα κυρίως της ελληνιστικής εποχής στο Ανοιχτό πανεπιστήμιο Κύπρου. Εκεί άρχισα να «παντρεύω» αρχικά τις άγνωστες ηρωίδες της ελληνιστικής εποχής. Η φωνη αυτών των γυναικών δεν είχε ακουστεί ποτέ στο θέατρο. Παρέμεναν βουβές και άγνωστες για αιώνες. Μετά θέλησα να τις μπλέξω με τις ηρωίδες της αρχαίας τραγωδίας και μετά πρόσθεσα τον Όμηρο και τη Σαπφώ. Βέβαια κύριο λόγο για τη μελοποίηση της Σαπφούς μου έδωσε η υπέροχη μουσική του Βάσου Αργυρίδη, που αγκάλιασε το όλο εγχείρημα.

2. Η «συζήτηση» τους περιστρέφεται γύρω από τον Έρωτα, την Μητρότητα, την Ιεροτελεστία, την Πόλη και τον Πόλεμο; Γιατί ειδικά αυτά τα θέματα;


Γιατί πιστεύω ότι είναι 4 τομείς , που η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους είναι ελάχιστή.

Τα προβλήματα του Έρωτα παραμένουν πάντα τα ίδια από την αρχαιότητα(π.χ. μια γυναίκα δεν μπορεί ούτε σήμερα να παρατήσει τον νόμιμο της σύζυγο επειδή ερωτεύτηκε κάποιον νεότερο χωρίς να ακούσει την κοινωνική κατακραυγή).

Η Μητρότητα αντιμετωπίζεται εντελώς διαφορετικά από την κάθε γυναίκα κάθε γυναίκα (άλλη μπορεί να πεθαίνει για τα παιδιά της, άλλη να τα εγκαταλείπει, άλλη απλά να θέλει να τα δείρει γιατί δε διαβάζουν στο σχολείο).

Η σχέση με το Θείο και το Θεό παραμένει για τις γυναίκες κυρίαρχο θέμα. Οι εκκλησίες μας είναι γεμάτες από γυναίκες, αυτές τελούν τα ταφικά έθιμα ακόμα(π.χ. κόλλυβα)και αυτές λένε ότι έχουν την 6η αίσθηση και μπορούν να προειδοποιούν για το μέλλον.

Στον πόλεμο οι γυναίκες είναι άμαχος πληθυσμός. Ό,τι και να συμβεί θα υποφέρουν. Δεν είναι τυχαίο που στην προϊστορική εποχή (μητριαρχία)δεν υπήρχαν πόλεμοι .Όσο για την πόλη ο Αριστοφάνης σε δυο έργα του «Λυσιστράτη» και «Εκκλησιάζουσες» δίνει την εξουσία στις γυναίκες.

3. Υπάρχει διασύνδεση των διαλόγων αυτών με το σήμερα; Όσον αφορά τις γυναίκες σήμερα;

Σίγουρα! Αν ένας πανίσχυρος άντρας π.χ. ερωτευτεί μια γυναίκα και εκείνη απορρίψει τις «ορέξεις» του τότε και σήμερα θα βρεθεί σαν την Ιώ κατατρεγμένη. Υπάρχουν μάνες που πεθαίνουν από τον καημό τους γιατί τα παιδιά τους βρίσκονται στην ξενιτιά σαν την Αντίκλεια τη μάνα του Οδυσσέα, τελούν τις παραδοσιακές τελετουργίες οι γυναίκες όπως οι Χοηφόρες και παθιάζονται με την εξουσία όπως η Κλυταιμνήστρα.

4. Και ποιες οι διαφορές μεταξύ αρχαίων και σύγχρονων Ελλήνων; Ή μάλλον καλύτερα Ελληνίδων;

Η επιλογή πότε η αν θα παντρευτούν και με ποιόν(αν και πάντα ο κόσμος αυτές θα τις ονομάζει γεροντοκόρες), η τεχνολογία και η ενημέρωση κυρίως για ιατρικά θέματα(αντισύλληψη, εξωσωματική γονιμοποίηση κ.α.).

5. Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να στηθεί αυτή η παράσταση; Είχατε υποστήριξη από τρίτους;
Ήταν δύσκολο. Ευτυχώς είχα δυνατά όπλα :η μουσική του Αργυρίδη, τα υπέροχα κοστούμια της Andria Thomais που τα σχεδίασε και τα έραψε ειδικά για την παράσταση και ο εικαστικός χώρος από τον Βασίλη Δαρόγλου και της Ειρήνης Πετράκη (δύο νέα παιδιά με πολύ φρέσκιες ιδέες ,που νομίζω ότι έχουν μεγάλο μέλλον).

Οι υπόλοιποι συνάδελφοι (Μαρία Γούλα, Μαριάννα Ξενίδου, Νατάσα Παπαδάκη ) ακολούθησαν πιστά τις σκηνοθετικές μου οδηγίες και τις εξέλιξαν σε τέτοιο βαθμό που αισθάνομαι τόσο περήφανη για την επιλογή τους.

Έχουμε ακόμη την υποστήριξη από τις Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού και ιδιαίτερα από την κυρία Ζωζώ Λιδωρίκη που αγκάλιασε το όλο εγχείρημα και το προβάλει στο εξωτερικό. Είχαμε την υποστήριξη από το πολιτιστικό κέντρο Υποβρύχιο ,που μας παραχώρησε το χώρο του για τις αρχικές πρόβες και της Τζένης Κουκίδου για την προβολή της παράστασης στα ηλεκτρονικά μέσα .

6. Στην τελική σκηνή γίνεται αναφορά στα τέσσερα πολιτεύματα. Τυραννία, Ολιγαρχία, Βασιλεία και Δημοκρατία. Γιατί αυτό; Γιατί μέσα από το στόμα των Αρχαίων Γυναικών; Και τελικά ποιο πολίτευμα επικρατεί;
Αυτή τη σκηνή την ονομάζω από την αρχή Debate.Όλα τα πολιτεύματα στην ελληνική γλώσσα είναι γένους Θηλυκού (π.χ. η μοναρχία, η δικτατορία η αριστοκρατία, , η δημοκρατία). Έτσι λοιπόν τοποθέτησα 4 αρχαίες ηρωίδες αντιπροσωπευτικές του κάθε πολιτεύματος. Η Αίθρα από τις Ικέτιδες του Ευριπίδη μιλά ως Βασιλεία που θέλει να επεκτείνει τα σύνορα της με όποιο κόστος. Η Κλυταιμνήστρα, από τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, παίρνει την εξουσία με φόνο από τον νόμιμο αρχηγό οπότε εγκαθιστά μια Τυραννία (δικτατορία).Η Ισμήνη από την Αντιγόνη του Σοφοκλή θέλει να υποταχτεί και δεν αντιστέκεται στους ισχυρούς (που είναι πολλοί) αρά μιλάει για μια άτυπη Ολιγαρχία. Η Αθηνά τέλος από τις Ευμενίδες του Αισχύλου εγκαθιστά τη Δημοκρατία (ισονομία, ισοπολιτεία) και τη Δικαιοσύνη (Άρειος Πάγος).Βέβαια το πολίτευμα που κυριαρχεί είναι η Δημοκρατία και εύχομαι να κυριαρχήσει και σε όλο τον κόσμο και όχι μόνο στο έργο μου.

7. Θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε την παράσταση και σε άλλα σημεία της Ελλάδας;

Υπάρχουν κάποιες προτάσεις για εντός Αττικής αυτή τη στιγμή αλλά και προτάσεις σε φεστιβάλ του εξωτερικού.

8. Έχεις σκεφτεί ποιο θα είναι το επόμενο βήμα σου;

Το έχω σκεφτεί αλλά προς το παρόν δεν είναι ανακοινώσιμο .

Με την σκηνοθέτη της παράστασης Μαρία Τζανουκάκη
Με την Μαρία Τζανουκάκη μετά το τέλος της παράστασης Αρχαίων Γυναικών Πρόσωπα & Προσωπεία
H παράσταση "Αρχαίων Γυναικών Πρόσωπα και Προσωπεία" ανεβαίνει αυτό το καιρό στο Studio Μαυρομιχάλη. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη σύνθεση κειμένων, μια συζήτηση μεταξύ αρχαίων γυναικών, που όλοι έχουμε γνωρίσει από αρχαία κείμενα, άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο. Μια συζήτηση μεταξύ αρχαίων γυναικών για τον Έρωτα, την Μητρότητα, την Ιεροτελεστία και την Πόλη και τον Πόλεμο. 

Εισιτήρια: 12 ευρώ κανονικό,8 ευρώ μειωμένο,5 ευρώ ανέργων

The KM Projects
Not just another beauty blog

You Might Also Like

0 σχόλια

*ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ*
Παρακαλώ MHN αφήνετε link για τα blog σας, η κείμενα που παραπέμπουν εμένα η τα μέλη του blog μου να τα επισκεφτούν στα σχόλια, γιατί το βρίσκω άκομψο και δεν θα δημοσιεύονται.
Ευχαριστώ για την κατανόηση.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...